Tuesday, August 18, 2009

Sommarens andra resa till Danmark

...bjöd på regn och sol i nämnd ordning. Innan vi åkte ner så ondgjorde jag mig över dumma danskar som inte nyttjar sommaren till utomhusutställningar, vi skulle nämnligen vara inomhus. He he vad jag fick äta upp det på lördagen då himlen var vidöppen så gott som hela dan :-)
*
Lördagen var det DKK i Hilleröd för mig och Lotta, Molly blev BIM med CACIB och Stig BH-2 med CERT. BIR blev Stepa från Norge som dagen till ära erhöll sitt sista CACIB för sitt Internationella Championat, Grattis Per-Benny med familj!
*
Amber ställdes utomhus tack och lov så avtog regnet innan det var hennes tur på eftermiddagen. Jag fick äran att visa henne, jätte kul att visa en annan ras. Hon fick ett Very Good domarens ord om henne var lovande men att hon ville att Amber skulle få lite tid att växa och få lite mer massa på kroppen.
*
När vi var klara i Hilleröd åkte vi till Greve där Jennie ställde Snövit och King på DPK. King hade blivit BH-3 redan på fm. Toyarna gick sist så vi hann se Snövit bli BIR få sitt tredje Danska CERT och bli Dansk Champion. Vilken känsla att sitta vid ringside och se sin egenuppfödda pudelskrutta bli Champion och BIR, ja ja det föll några tårar :-)
*
Vi bodde på ett jätte trevligt Bed & Breakfast i en liten by mellan Hilleröd och Helsingör. Vi var de enda gästerna dessa två nätter så vi hade ett helt stort hus för oss själva, jätte skönt för hundarna kunde gå som de ville i huset.
*
Söndagsmorgon skjutsade Lotta och jag Jennie till Hilleröd och for sedan till Heslingsör där jag ställde Stig på Danska Terrieklubben. Men innan vi kom till utsällingsplatsen åkte vi lite fel, GPS... men det roliga var att efter oss kom en Belgisk registrerad bil som innehöll en av domarna som skulle döma på utsällningen :-) Tack och lov så kom en cyklist som på Dansk-Svenska kunde förklara vägen för mig så att vi kom rätt och domaren kom i tid till bedömningen.
*
Idag var det lite "fusk", Stig var ensam bedlington. Jag hade rekat lite på dagens domare innan nerresan och sett att han inte snålat med tvåorna, vilken typ av hundar han gillade kunde jag inte rikigt klura ut av det lilla han dömt i Sverige. Så det kändes som det kunde gå hur som helst endera gillar han honom eller också gillar han honom inte alls. Nu tyckte domaren om honom och Stig fick sitt tredje Danska CERT och blev därmed Dansk Champion. Å så härligt det kändes :-)
*
Stig väckte en hel del uppmärksamhet på söndagens utställning, alla barn och gamla ville känna på honom och de där emelllan sa -"I Danmark kallar vi de där för kamphundar" :-o snacka om att tappa hakan, kamphundar?? Jo tack chore, men inte undra på att de har få bedlington i Danmark för vem vill köpa en kamphund? och de som faktiskt vill köpa en kamphund inte 17 vill de ha en bedlington :-D
*
Foto: Lotta Edlund
Molly och Stepa, DKK i Hilleröd
*

Foto: Lotta Edlund
Amber DKK Hilleröd
*
Foto: Marika Pontén
Snövit och BIM hanen, minsn inte vad han hette på DPK i Greve
*
Glad matte och galen hund hon har nyss slaktat Championat rosetten
*

Foto: Jennie Johansson
Stig DkTeK Helsinör
*

Foto: Lotta Edlund
Stig DkTeK Helsinör
*
Foto: Jennie Johansson
Slagen hjälte, Stig DkTeK Helsinör
*

Foto: Lotta Edlund
Jennie och jag med våra Danska Chaminjoner
*

No comments: