Friday, May 20, 2011

Första ut och testas Patella u.a

Idag har Sofie, Delta Blue Seven Nation Army varit med matte till veterinären och fått sin 1-års vaccination och gjort en patella undersökning. Jag väntat på att Troys valpar ska bi ett år så att de kan patella undersökas, men eftersom det bara är Sofie och Nalle som jag fött upp så kan jag inte förvänta mig att några fler valpar undersöks även om jag erbjudit mig att vara med att sponsra. Vad det gäller Nalle så hoppas jag att vi kan få till en undersökning där med så småningom.

Varför bråkar jag om patella undersökning, jo eftersom Troy har en 1:a på höger bakknä så är jag väldigt angelägen om att få hans avkommor utvärderade. Det finns så många olika påståenden och policys om avel på patella hundar. Hörde en ras där de var ok att para på hundar behäftade med patella bara mor och fars affekt inte översteg 3 tillsammans... För min del är det att gå över gränsen men att använda en i övrigt sund hund som har en 1;a med en u.a partner kan vara ok. Men det är helt och hållet mina egna åsikter.

Hur som haver så är jag jätte glad att Sofie är som sin mor u.a. Tyvärr finns inte Janice patella resultat på SKK:s hunddata, för veterinären som utförde undersökninen trodde att det räckte att hon skrev i stamtavlan. Vetrinären har bytt jobb hennes gamla chef har lova fixa detta åt mig men... han har alla papper och har haft dem länge typ ett par år. Hm kanske dag att ta konakt igen.

No comments: